grass-animals-horse-9582.jpg

Undersökningar

Endoskopi - Vid misstanke om sjukdomar som exempelvis strup-piping, bronkit eller halsinflammation kan vi göra en endoskopi, vilket innebär att vi går ner med en kamera i halsen och kollar efter avvikelser.
Vi har även möjlighet att göra en endoskopi medan hästen arbetar, en så kallad videoendoskopi. Då används en trådlös teknik för videoöverföring till en datorskärm och veterinären kan, under träningspasset, se hur hästens luftväg fungerar. Detta ger oss en bättre möjlighet att upptäcka prestationsnedsättande tillstånd i de övre luftvägarna.

Gastroskopi - Vid misstanke av exempelvis magsår kan vi göra gastroskopi, vilket innebär att vi går ner med en kamera i magsäcken via näshålan och kan på så sätt se hur magsäcken mår.
Inför en gastroskopiundersökning måste hästen vara på fastande mage; 16 timmar utan mat och 3-4 timmar utan vatten.

Hältutredning - Vi arbetar systematiskt för att lokalisera problemet. Veterinären börjar med att palpera hästen för att upptäcka eventuell svullnad,värme eller ömhet. Därefter genomförs en rörelsekontroll i skritt och trav på både rakt och böjt spår. Rörelsekoll kan också utföras medans ni kör eller rider hästen.

Sedan brukar vi oftast göra ett böjprov. Det är ett sätt att testa olika leders smärtkänslighet och funktion. Ifall man upptäcker hälta efter böjning kan man utföra bedövningar både i led och underhud. Det gör man för att vara säker på var smärtan smärtan kommer ifrån. Vid misstanke om benförändringar/skador tas oftast röntgenbilder. När senor eller andra mjukdelar misstänks vara skadade används ultraljud för att hitta skadan.

Tandkoll - I förebyggande syfte bör man kolla hästarna i munnen 1 gång per år om inte annat hänvisas av veterinär. Hästar kan få vassa kanter på tänderna som gör att de lätt biter sig i kinderna, därför är det viktigt att raspa tänderna när det behövs.

Här på kliniken kan vi raspa tänder samt dra ut vargtänder/mjölktänder om det behövs.

Laser - Används både i behandlande och i förebyggande syfte, för att minska inflammationer och smärta samt påskynda läkningsprocessen.

Startkarens: 96 timmar

Laser är ofta lämplig för senskador, muskelskador, sårskador , svullnader mm.

Shockwave/stötvåg - Stimulerar kroppens eget läkningssystem.

Stötvågorna stimulerar läkningsprocessen och har en smärtstillande och antiinflammatorisk effekt. Oftast behövs några behandlingar med någon veckas intervall för bästa resultat. Behandlingen går fort att utföra, det tar inte mer än 10 minuter.

Startkarens: 10 dygn

Shockwave/stötvåg är ofta lämplig för Ligamentskador, senskador , ringband , stressfrakturer mm.

Dry Needling - Är en välbeprövad metod där man använder speciella akupunkturnålar (Dry needlingnålar) för att behandla så kallade triggerpunkter. Målet med dry needling är att släppa på lokala muskelspänningar.